EGY SIKERES IT CÉG, AHOL NEM MENŐ AZ OPEN OFFICE

október 29, 2018

Jutalmazó, hatékonyságnövelő és csapatépítő hatású – mondják értői, felesleges, drága, úri huncutság – vélik a munkakörnyezet tervezés ellenzői. Tény, hogy hazánkban még vita folyik arról, hogy mennyire befolyásolja a hatékony munkát, a munkaerő megtartását egy kellemes, ergonomikus, cég igényeire szabott iroda/munkakörnyezet; addig Nyugat-Európában, a cégek többségének nem kérdés ez az összefüggés. /7perces olvasási idő/

Tech cégek az elsők, akik felismerték a megfelelő iroda toborzásban és a munkaerő megtartásában játszott szerepének kiemelt fontosságát, egy olyan területen, ahol a szakképzett munkaerőért nemcsak a hazai versenytársakkal, hanem nemzetközi nagyvállalatokkal is meg kell küzdeni, egy jól használható, a munkavállalói igényekre szabott iroda komoly fegyvertény lehet. Éppen ezért egy, a dolgok internetével foglalkozó vállalkozás irodájának megújításán keresztül szeretnénk bemutatni hogyan zajlik, milyen előnyökkel jár, ha munkakörnyezet tanácsadó segít az irodai terek meghatározásában, a munkahellyel kapcsolatos dolgozói igények és folyamatok felmérésében, a tértervezésben és az ergonomikus, optimalizált munkahely kialakításában, az anyag választástól egészen a kivitelezésig. Vagyis mindabban, ami jól használhatóvá, hatékonyság növelővé és nem utolsó sorban szerethetővé teszi az irodát.

A jó munkakörnyezet egészen pontosan azt jelenti, hogy a munkavállalók az irodában töltött 8 (vagy annál is több) órában olyan körülmények között dolgoznak, esznek, tárgyalnak, amely komfortos, barátságos és ergonomikus. Az ilyen munkahelyeken nemcsak a hangulat jobb, a termelékenység is magasabb, ezt igazolják az elmúlt évek kutatásai, többek között a mi 2017-es felmérésünk, amely a hazai munkavállalók preferenciáit összegezte. Ebből a felmérésből is az derült ki, hogy az irodai dolgozók számára kiemelt jelentőséggel bír a munkakörnyezet minősége. Ügyfelünk, a MOHAnet Zrt. vezetői felismerték ezt a tényt és lehetőségeikhez képest igyekeztek megvalósítani mindazt, ami dolgozói igényként megjelent.

1. A cég

A MOHAnet Zrt. történetét a munkakörnyezetnek, illetve változásainak szempontjából vizsgáljuk meg a tech cég útját az alapítástól egészen a nemrégiben lezárult felújítást követő időszakig.

A MOHAnet Zrt. 2006-ban jött létre – ahogy ma ügyvezetője fogalmaz – az alapításkor még egy garázsra sem tellett, szóval szemben a Microsofttal nem garázscégből lett a ma már közel 700 millió forintos éves nettó árbevételű vállalkozás. A cég növekedését költözések kísérték, míg 6 évvel ezelőtt ráleltek a 15. kerületi irodaházra, amelynek második emelete alkalmas volt arra, hogy hosszabb távon legyen a vállalkozás otthona. Ehhez azonban szükség volt egy átfogó átalakításra, megújulásra, ami a már évek óta használt iroda komplexumot a cég és az itt dolgozók, igényeire szabta.

Mi szeretjük a munkatársainkat és tavaly, mikor erre lehetőségünk nyílt, úgy döntöttünk, hogy az anyagi premizálás mellett azzal jutalmazzuk őket, hogy kapnak egy olyan irodát, amit a saját igényeik szerint alakíthatnak ki. Ez nagyon sokat jelentett nekik, hiszen bevontuk őket a folyamatba és így olyan terek születtek, amelyekben ők is meg tudnak mutatni valamit önmagukból. Jobban érezzük magunkat itt, mióta a saját elképzeléseink és egy szakértő javaslatai alapján átalakítottuk a tereket. – fogalmaz Havasi Zoltán a cég vezérigazgatója.

2. Szempontok

Természetesen voltak alapvető kritériumok, amelyeket a tervezés során mindenképp szem előtt kellett tartani. Ilyen volt az, hogy a fehér- és a kékgalléros (így nevezik cégen belül a szereléssel, hardverrel foglalkozó munkatársakat) területeket el kell választani térben is. Egészen másként használják irodájukat a hardver fejlesztők, akik forrasztanak, szerelnek, építenek, az ügyfélszolgálat vagy épp a diszpécserek, akik számára elsődleges szempont, hogy mindig elérhetőek legyenek telefonon. Ehhez jött még néhány olyan kérés, ami mindenki számára fontos volt, például, hogy legyen egy öltöző és zuhanyzó, a bringával vagy futva dolgozni járóknak. És persze kellett közösségi tér is, hogy a vitáknak és a nagy beszélgetéseknek is legyen helye. 26 ember számára kellett ideális munkakörnyezetet tervezni. Ehhez azonban nem volt belső erőforrás, se szakértelem, így szakértőhöz fordultak.

Nem tudtuk pontosan milyen irodát akarunk, de azt tudtuk, hogy milyet nem! Láttuk több cég irodáit is, a tech cégekre jellemző sterilitást nem tartottuk vonzónak. Arról, hogy külön irodák vagy egy nagyobb open office legyen megkérdeztük a kollégákat. A fejlesztők voltak azok, akik a leginkább tiltakoztak, közülük többen is dolgoztak olyan helyen, ahol 20-25 ember ült egy térben, mind utálták. De ez még kevés volt ahhoz, hogy pontosan tudjuk mi is volna számunkra ideális. Ezért volt szükség az OFFISEVEN szakértelmére. – idézi fel a MOHAnet Zrt. vezetője.

Az OFFISEVEN tervezője Végvári Zsuzsi első körben felmérte az épület adta lehetőségeket és korlátokat. Beszélt a menedzsmenttel, így a legfontosabb megrendelői igények és elképzelések és persze a felhasználható költségkeret is egyértelműek lettek. Ezek után azonban, meglepve ezzel a megrendelőt, szinte minden egyes dolgozóval egyeztetett arról mi fontos számára és mi az, amit elfogadhatónak érez. Az egyeztetési folyamat során kiderült, hogy a kollégáknak mire van szükségük, milyen folyamatokban dolgoznak, az átalakítással mi az, ami a segítségükre lehet, melyek azok az eszközök, bútorok, egyéb berendezések, amelyekről szívesen lemondanak, nem szükséges az operatív működéshez. Az eredmény két látványterv lett, amiből a cég munkatársai közösen választották ki a nekik jobban tetszőt. Kisebb-nagyobb változásokkal ez valósult meg.

Szükség volt a személyes egyeztetésekre. Egyfelől azért, mert az irodai ergonómia fontos része, hogy lássam a munkafolyamatokat és az igényeket. Számos ötlet és megoldás ezekben a beszélgetésekben született meg. Ilyen például a diszpécserek irodájának belépőjében kialakított teakonyha. Nekik állandóan telefonközelben kell lenniük. Ha a három ajtónyira lévő konyhában készít éppen kávét, akkor nem biztos, hogy meghallja a beérkező telefonhívást. Azonban nem elvárható, hogy a teljes műszakot étlen-szomjan töltsék így, egy apró, de a legelemibb igényeket kielégítő minikonyha található az irodájukban. Egyébként az eredeti elrendezésben korábban itt volt a konyha, de ez túl kicsi volt, ezért áthelyeztük egy nagyobb helyiségbe. – avat be minket a tervező a munka első lépéseibe.

3. A helyi igények

Sok szempontból határozott elképzelései voltak a munkatársaknak, ehhez a tervezőnek alkalmazkodnia kellett. Meglepő például, hogy szinte minden irodában háttal ülnek a dolgozók az ablaknak, ami ergonómiai szempontból nem éppen előnyös.

Javaslatot tettünk, az asztalok ergonomikusabb elrendezésére, miután kifejezetten világos, jól benapozott helyiségekről van szó: a monitorokon megcsillan a napfény. Ezeket sajnos elutasították a kollégák, számukra fontosabb volt, hogy szembe üljenek az ajtóval. Ezeket el kellett fogadnunk, hisz ők dolgoznak nap, mint nap az adott munkaállomásokon. Örültek, hogy megújul az iroda, lesznek színek a falakon, a korábbi fehér festés helyett. Várták a tágasabb konyhát, nagyobb étkezőt.

A kivitelezés idejére nem költözött a cég másik irodába, a munkálatok a cég napi működésével párhuzamosan zajlottak. Egyszerre 2-3 irodában zajlott a festés, átalakítás, az érintettek ezalatt a tárgyalóban dolgoztak. Nem volt a legideálisabb, de így látták a kollégák a folyamatot, miközben átalakul, szépül az iroda. Részt vettek a bútorok pakolásában, rendezésében, egyfajta csapatépítő jellege is volt az átalakításnak.

4. Költségek

A diverzitásnak meg kellett jelennie az iroda kinézetében, a kreatív energiákat pedig a funkcionalitás szolgálatába kellett állítani, ezeknek a megrendelői elvárásoknak meg kellett felelni a tervezés és a kivitelezés során is. Ugyanakkor az is lényeges szempont volt, hogy ne speciális, hanem könnyen beszerezhető és megfizethető anyagokkal dolgozzanak az átalakítás során, mert a 19 iroda átalakítására szánt keretet nem lehetett túllépni. A költségek féken tartása minden projektben lényeges, nem volt ez másként itt sem. A munkakörnyezet tanácsadó számára az is fontos feladat, hogy olyan bútorok, eszközök és anyagok felhasználásával dolgozzon, amelyek esztétikusak, ergonomikusak és megfelelnek az igényeknek, ugyanakkor az áruk is elfogadható a megrendelő számára. Ennél a munkánál is több verzióból választhattak a cég vezetői, akik ma már azt mondják néhány bútornál inkább a szakértő által elsőként javasolt darabot vásárolnák meg, mert a hasonló, de kedvezőbb árú megoldások nem minden esetben váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

Végvári Zsuzsi sokat segített nekünk, hogy ésszerűen használjuk fel a rendelkezésre álló keretet. Nagyon hálásak vagyunk neki, mert tudomásul vette, hogy mi fér bele és mi nem. Eleinte tartottunk attól, hogy kapunk majd egy csilivili tervet, amit nem fogunk tudni megvalósítani. Kaptunk látványterveket, ami alapján el tudtuk képzelni hogyan fog kinézni az iroda, nagyon inspiráló volt. Természetesen a részletek kidolgozása közösen történt, a designban Zsuzsi volt a mérvadó, de igazodott a munkatársak stílusához. Talán éppen emiatt van az, hogy nincsenek rossz visszajelzések. Akadt 1-2 olyan pont (pl. a sötétzöld fal az étkezőben), amelyektől a munkatársak tartottak, de a gyakorlat az OFFISEVEN-t igazolta. Megszerették.

19 irodát újítottak fel, a konyhát áthelyezték a folyosó dekorációja pedig önálló design elemmé vált, Út a jövőbe – csak így emlegetik a világító „dimenzió kapukkal” elválasztott, a cég termékeinek graffiti festményeivel díszített folyosót. Azért is fontos a közlekedő rész, mert ennél a cégnél az irodák ajtajai szinte mindig nyitva vannak. A kommunikáció ugyanis nagyon fontos számukraOpen office-t nem szerettek volna, határozottan elutasították és a cég vezetői sem erőltették, így a kommunikáció új terepe a közösségi térami a konyhával egybe nyitott étkező és pihenő is egyben. Mindez összesen 8,3 millió forintba került, festéssel, burkolatokkal és a szükséges új bútorokkal együtt. Összességében 20 százalékkal kevesebb berendezési tárgy került be az átalakított irodai terekbe, mint amennyi a felújítás előtt volt. Méghozzá úgy, hogy nagyobb tárolókapacitást kért és kapott például a hardver részleg, ide kifejezetten a későbbi használók által elmondott folyamatokat megismerve és igényeiket szem előtt tartva tervezett új szekrényt az OFFISEVEN szakembere. A jól átgondolt irodák egyik előnye éppen ez: a megtervezett folyamatok rámutatnak a felesleges tárgyakra és kihasználatlan terekre.

Összefoglalva tehát, nem túlzó költségvetésből is lehetséges iroda átalakítást végezni, új tereket kialakítani, ami jobban illeszkedik a munkafolyamatokhoz és a dolgozók igényeihez is. HR szempontból duplán hasznos, hiszen a dolgozók egyfelől kellemesebb körülményeket kaptak, azzal, hogy belefolyhattak a tervezésbe, sokkal inkább sajátjuknak érzik az irodájukat; másfelől pedig a munkakörükre optimalizált megoldásokkal, hatékonyabban végezhetik munkájukat.

A cég vezetőinek a HR szempontok, a hatékonyság és munkafolyamatokra optimalizált megoldások mellett az is fontos volt, hogy így az iroda alkalmassá vált a növekvő, fejlődő cég számára hosszú távon. Mindezt úgy sikerült megvalósítani, hogy nem kellett a dolgozók által elutasított kompromisszumokat megkötni, mint például: open office nélkül is meg lehetett jeleníteni azt a dinamizmust és elkötelezettséget, amely a MOHAnet Zrt.-t jellemzi az indulás óta.

Először arra gondoltam, hogy az a belsőépítész, lakberendező, aki a házam kialakításában segített meg tudja ezt is csinálni. Ma már látom, hogy ez egy egészen más tapasztalatokat és gondolkodásmódot igénylő munka, az iroda és munkakörnyezet tervezés más kihívásokat ad, más szakember kell hozzá. – zárja a beszélgetést Havasi Zoltán, aki saját bőrén is megtapasztalja nap, mint nap mennyivel jobb ebben az új, a cégükre szabott munkakörnyezetben dolgozni.

Megosztás:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: email

Hírlevél feliratkozás

A tanulmányok letöltéséhez, iratkozz fel hírlevelünkre!